Tvorba web stránok môže vyzerať ako náročná disciplína, no opak je pravdou. Najčastejšie ide o najdôležitejší (elektronický) prezentačný leták spoločnosti či projektu. Existuje vždy niekoľko možností, ktoré ovplyvňujú celkový výsledok. Web musí prinášať hodnotu, ktorú ste pred vytvorením očakávali. Aby ste si boli istí, že ste sa vydali správnym smerom, položte si ešte pred prvým krokom nasledovné otázky.
#1 Aké je vaše zameranie? Viete vyplniť dieru na trhu?
Pri tvorbe web stránky je veľmi dôležité poznať svoje zameranie, ktoré sa odrazí nielen na obsahu, ale taktiež na výzore stránky. Predstavte si web s oblečením či kozmetikou a následne ho porovnajte s webom o športe. Tieto dve veci sa úplne vylučujú, a preto vo forme webu vyzerajú úplne inak.
Pred tvorbou webu si teda premyslite, o čo pôjde. Samozrejme, niektorí majú širšie zameranie, kde nejde len o jednu alebo dve veci. V takom prípade sa orientujte na neutrálny vzhľad, rozdelenie a všetko ostatné. V rámci tejto otázky si pozrite web konkurencie a vyberte si prvky, ktoré sa vám páčia. Zamerajte sa aj na tie, ktoré viete (chcete) robiť lepšie a odložte si ich. Pomôžu vám alebo web developerovi pri vytváraní stránky.
#2 Čo chcete tvorbou web stránok docieliť?
Veľké množstvo webových stránok vzniká len tak pre zábavu alebo preto, lebo to niekoho baví. Na druhej strane, väčšina webov vzniká práve kvôli nejakému zámeru. Niekto chce odovzdať informácie, ďalší chce predávať určité produkty. Takto by sme mohli pokračovať ďalej.
Keď máte prvý cieľ, vytvorte si hneď druhý, ktorý je taktiež veľmi dôležitý. Ukážme si to na jednom príklade. Ak máte e-shop, no človek si pri prvej návšteve nechce nič kúpiť, čo urobíte? Keď ste ho na prvýkrát nezaujali svojím prvým cieľom, predajom, zaujmite druhým. Poskytnite mu napríklad zaujímavý newsletter alebo magazín s tipmi a ostaňte s ním v spojení.
Nezabúdajte si stanoviť konkrétnu cieľovú skupinu. Je na vás, či sa bude odvíjať od veku alebo iného zamerania. Následne podľa toho publikujte obsah.
#3 Redakčný systém alebo vytvorenie webu na mieru?
Pôjdete lacnejšou alebo drahšou cestou? Redakčné systémy sú spravidla lacnejšie. Ide o nástroje na správu obsahu web stránok. Vďaka nim môžete na svoj web pridávať obsah, poprípade ho upravovať.
Na internete nájdete viacero typov. Niektoré sú dokonca bezplatné. Radí sa medzi ne známy systém WordPress. V tomto systéme si viete všetko nastaviť sami alebo môžete využiť pomoc profesionála.
Mnohé redakčné systémy sú jednoduché. Poskytujú široké množstvo rôznych funkcií. Viete si ich prispôsobiť presne podľa seba.
Okrem WordPressu sa medzi veľmi obľúbené systémy radia:
- Joomla
- Drupal
- Magento.
Pred výberom redakčného systému je dobré urobiť si prieskum. Zistiť, aký vám vyhovuje viac.
Druhou alternatívou je vytvorenie webu na mieru. Na trhu môžete nájsť dodávateľov s rôznou ponukou služieb. Pri tejto možnosti však počítajte aj s vyššími nákladmi. Za profesionálne služby zaplatíte tisíce až desaťtisíce eur. Ak však viete ako na to, web si dokážete urobiť aj sami.
#4 Aký hosting si pri tvorbe web stránok vyberiete?
Ide o priestor na serveri, kde máte uložené všetky súbory z webu. Pokiaľ to s webom myslíte vážne, určite siahnite po kvalitnom hostingu.
Na trhu nájdete desiatky poskytovateľov, pričom skutočne kvalitných je veľmi málo. Pri výbere si určite nechajte poradiť, ideálne od človeka, ktorý spravuje niekoľko webov.
Hostingy sú platené. Ceny za ne sa líšia. Dokonca môžete mať sponzorovaný hosting. Jedným je napríklad Freeweb od Websupportu. Tento sponzorovaný hosting spomíname hlavne z dôvodu, že ho máme odskúšaný a Websupport nám ho poskytuje už niekoľko rokov. Máme tak možnosť poskytnúť priestor žiakom pre ich vlastné skúšobné weby a taktiež nám na sponzorovanom hostingu funguje príručka Technológia elektronickej hárkovej montáže.
Kvalitný hosting vám poskytne:
- rýchle načítanie webu
- odbornú podporu v reálnom čase
- možnosť zvyšovať kapacitu na serveri v závislosti od toho, ako bude váš projekt rásť
- cenu v závislosti od veľkosti vášho projektu, čím ovplyvníte cashflow.
Vedeli ste, že …
… užívatelia očakávajú načítanie webu do 2 sekúnd?
Keď sa web nenačíta ani do 3 sekúnd, z webu môže odísť až 40 % potenciálnych návštevníkov. Percento sa priamo úmerne zvyšuje času načítania.
#5 Aký názov domény je pre vás najlepší?
Tvorba webu je spojená aj so slovom doména. Ak sa niekedy k takémuto slovíčku dostanete, nebojte sa. Ide len o iný názov pre adresu webu. Doména býva platená. Koncovku si vyberáte sami. Najčastejšie koncovky sú .sk, .eu, .net, .biz, .com.
Výber správnej domény je kľúčový. Na to, aby si ju ľudia zapamätali, musí spĺňať určité parametre:
- Ľahká zapamätateľnosť – ľudia by si mali doménu jednoducho zapamätať, aby sa na stránku mohli kedykoľvek vrátiť.
- Správna dĺžka – doména by nemala byť príliš dlhá a mala by byť výstižná.
- Nezamiteľnosť – doména vášho webu by nemala byť podobná nejakej inej. Ľudia by si ju mohli zamieňať.
- Zrozumiteľnosť – názov by mal byť na prvé počutie jasný, aby čitateľ vedel, ako ho napísať.
- Dostupnosť – a netreba zabúdať, že na to, aby ste doménu mohli používať, musí byť voľná.
Doména je dôležitá, preto by ste ju počas celej existencie stránky už nemali meniť. Ľudia majú totiž tendenciu vracať sa na web, ktorý poznajú.
#6 Premýšľali ste už nad grafikou a textom?
Ďalší, veľmi dôležitý bod, je grafika a text. Vo veľkom vedia ovplyvniť to, ako daný web vyzerá. Môžete si všetko urobiť sami alebo využiť pomoc profesionálov.
Profesionálny grafik vám vie urobiť s výzorom celého webu doslova zázraky. Vie ho prispôsobiť vašim potrebám. Copywriter sa zas postará o to, aby bol web doplnený o profesionálne texty. Správnymi slovami dokáže naviesť návštevníka, aby klikol tam, kde chcete.
U nás na škole sa žiaci učia robiť na profesionálnych programoch z balíka Adobe. Medzi ne sa radia:
- Adobe Photoshop
- Adobe Illustrator
- Adobe Indesign.
A mnohé ďalšie. Vďaka týmto zručnostiam si vedia vytvoriť svoju vlastnú grafiku na web.
Rada odborníka
Skvelý dizajn dokáže zaujať návštevníka ihneď. Návštevník však prišiel kvôli obsahu. Obsah preto musí byť špičkový. Preto určite nešetrite na kvalitnom copywriterovi.
#7 Ako sa o vašom webe ľudia dozvedia?
Máte web hotový? Skvelé.
Vaša práca však nie je ani zďaleka dokončená. Prichádza na rad ďalší krok, a tým je propagácia. V rámci tohto bodu máte niekoľko možností. Môžete využiť sociálne siete, platené reklamy alebo staviť na budovanie organickej návštevnosti. Ľudí na web vedia pritiahnuť aj zaujímavé články, ktoré sa doň dajú zakomponovať pomocou blogu či magazínu.
Na webe by mal byť aj istý “háčik”. Niečo, čo človeka zaujme a pritiahne jeho pozornosť. Napríklad e-book, webinár, vzdelávacie video či skúšobný produkt. Samozrejme zadarmo.
Ak s propagáciou nemáte žiadne skúsenosti, nachajte to na odborníkov. Social media špecialisti, marketingové agentúry či freelanceri vám vedia pomôcť.
Ešte pred tvorbou webu je dobré vedieť, akým spôsobom ho budete propagovať. Tieto informácie môžu zásadne ovplyvniť celý web. Napríklad pridaním určitých sekcií alebo optimalizovaním prvkov webu, aby sa správne zobrazovali v reklamách.
#8 Budete web testovať?
Test webu sa robí vždy na konci, no mnohí naň zabúdajú. Nie je povinnosťou, ale je vždy dobré ho urobiť. Stojí určité peniaze a občas sa stáva, že ku koncu už žiadne peniaze nezostanú. Preto s nákladmi na testovanie počítajte už na začiatku.
Testovanie webu vám odhalí, čo používatelia na webe robia. Veľmi obľúbeným testom je A/B testovanie. Na webe si vyberiete jednu vec, napríklad tlačidlo. Následne vyberiete minimálne dve verzie tohto tlačidla. V praxi to znamená iná farba, iné umiestnenie alebo iná výzva na akciu. Na web pošlete určitú skupinu ľudí a zistíte, na ktorú alternatívu ľudia viac klikali.
Dôležité je však sledovať aj ďalšie štatistiky webu pomocou nástrojov na analýzu. Veľmi obľúbený je napríklad Google Analytics, ktorý poskytuje široké možnosti. Pomocou neho zistíte demografické údaje návštevníkov, zdroje prenosov či počet zobrazenia stránky a ďalšie.
Zhrnutie
Tvorba web stránky nie je náročný proces. Pri troche snahy sa dá urobiť web, ktorý bude zákazníkov lákať a bude zaujímavý. Ak vás tvorba webov baví, u nás na škole sa o nej môžete niečo viac naučiť na odbore “Grafik digitálnych médií”.