Račianska 190, 835 26 Bratislava

Leteli sme do Portugalska! ERASMUS

Pozrite si celú fotogalériu zážitkov našich žiakov z Purtugalska.
Dostupná je na Facebooku, pre jej zobrazenie kliknite SEM.

Naša odborná pracovná stáž začala na autobusovej stanici Nivy presne napoludnie 22. mája 2022. Smerovali sme do neďalekej Viedne- letisko Schwechat. Po nevyhnutných formalitách sme sa usadili v lietadle, ktoré nabralo smer Lisabon. Let aj pristátie sme prežili bez problémov a kým udrela polnoc, stihli sme sa presunúť z letiska do asi 25 km vzdialeného mestečka Montijo, za doprovodu Pedra, zástupcu nášho hostiteľa. Nasledovala prechádzka mestom a napokon sme sa, po únavnej ceste, ubytovali v rodinnom dome, ktorý sa stal na 14 dní naším prechodným bydliskom.

Lietadlo do Portugalska

Mali sme vlastnú „špajzku“, ktorú sme si dopĺňali jedlom, sladkosťami. O obedy a večere sa nám postarali portugalské reštaurácie.

Táto dobrodružná cesta nebola iba o prechádzkach, ale najmä o práci a vzdelávaní v novom prostredí. Žiaci boli pridelení do firiem (Bueprint, Ondagrafe, Copianço a ďalšie). Nezaobišli sme sa bez komplikácií spôsobenými následkami pandémie, ktoré stále pretrvávali.

Vo firmách sme si preverovali naše zručnosti- od laminovania a rezania papiera, spájania knižného bloku až po grafický dizajn, vyrábali sme 3D grafiku, pracovali s nálepkami, ktoré sme nalepovali na menšie predmety, či odlepovali fóliu okolo vyrezaných nálepiek. Niektorí žiaci sa venovali aj práci na tlačových strojoch a plotroch. Jeden z týchto strojov sa nazýval Ryobi GT, ďalší stroj napr. Aristomat gl 2032-8, vo firmách boli aj mnohé ďalšie užitočné stroje, ktoré sme si mohli odskúšať.

Stroje - Portugalsko

Okrem práce sme mali aj trochu voľného času, najmä počas víkendu. Navštívili sme zaujímavé miesta smerom na západ od Lisabonu- historické mesto Sintra, najzápadnejší výbežok európskej pevniny Cabo da Roca, pokračovali sme smerom na juh po pobreží. Po dvoch zastávkach na rozpálených plážach sme prvý výletný deň zakončili návštevou známeho letoviska Cascais. V nedeľu nás hostitelia previedli juhovýchodom- prehliadka neďalekého mesta Setúbal a jeho nádhrného okolia s množstvom pláží. Navštívili sme si hlavné mesto Portugalska, Lisabon.

Skaly, pláže - Portugalsko

Posledný večer sme sa rozlúčili s naším sprievodcom Pedrom a tiež aj koordinátorom a predstaviteľom sprostredkovateľskej agentúry pánom Brunom Caromeu.

Všetci sme získali veľa nových skúseností, vedomostí a zážitkov. Po ukončení nášho pôsobenia v práci sme sa rozlúčili s našimi novými kolegami a v sobotu popoludní sme zamierili naspäť na Slovensko. Let trval tri a pol hodiny, pristáli sme v upršanej Viedni asi o 23.30 (búrku, ktorá v okolí „zúrila“, niektorí z nás videli z lietadla- krásny pohľad). Posledným „polnočným“ autobusom sme sa dostali pokojnou a tichou jazdou do Bratislavy, kde sme 5. júna 2022 o 01.10 h ukončili našu zahraničnú pracovnú stáž.